BLOG

  • Sander Denneman

Podcastgebruik in Nederland stijgt

Grote kans dat als je dit leest. je zelf een fervent podcastluisteraar bent of ergens de buzz hebt meegekregen. Maar als je overweegt om écht een podcast te gaan maken voor je merk of bedrijf, komt de terechte vraag: podcast... wordt dat een beetje beluisterd?

26% van de Nederlanders luistert maandelijks een podcast

Het antwoord is: "Ja!". Uit het Digital News Report Nederland van het Commissariaat voor de Media blijkt dat inmiddels (2020) ruim 1 op de 4 Nederlanders maandelijks een podcast luistert. Twee jaar geleden was dat nog 1 op de 5 Nederlanders. Gen-Z (18 - 24 jaar) is het meest podcastsavvy; ruim tweederde van hen luistert maandelijks een podcast op de voet gevolgd door de Millenials (24 tot 35 jaar) met ruim de helft maandelijks en de groep 36 tot 44 jaar komt ruim eenderde maandelijks.


Beslissers in bedrijven luisteren podcast

Daarmee is de jonge generatie beslissers binnen bedrijven goed vertegenwoordigd in het podcastsegment. Van de gevestigde generatie beslissers luistert 16% maandelijks een podcast. Een stijging van 5% ten opzichte van twee jaar geleden.

Podcast is een HBO/WO-ding...

Maar wat zijn dat nou voor mensen die podcastluisteraars? Op dit moment vooral mensen met een HBO (39%) of WO (41%) zegt het Onderzoek Nederlandse Podcastluisteraars 2019 van de Rijksuniversiteit Groningen. Voor merken en bedrijven die hogeropgeleide business professionals willen bereiken is podcast als communicatiemiddel dus de moeite waard.

Merkpodcasts worden uitgeluisterd, want on-the-go

Vooral omdat podcast een communicatiemiddel is waar mensen op zitten te wachten. We luisteren podcasts vooral onderweg, op de fiets, in de auto en het OV. Kortom; op een moment dat we geen tijd verliezen. Niet zo gek dat uit interne cijfers van 1004 Podcasting blijkt dat een merk- of bedrijfspodcast gemiddeld voor zo'n 52% tot 77% wordt uitgeluisterd.

Luisteraars zijn net kijkers: special interest werkt goed

Dat heeft natuurlijk ook te maken met de content die je maakt. Podcast is uitermate geschikt voor special interest onderwerpen. Luisteraars zijn niet anders dan kijkers, ze raken steeds meer gewend aan on demand. Uit ervaring weet 1004 Podcasting dat graag afstemmen op audiocontent die past bij hun belangstelling: het liefst op een kanaal en moment dat zij zelf bepalen. Waarom zou je wachten totdat ene programma op dinsdag om 14.30 uur op de radio komt waar één onderdeel gaat over wat jij wil horen... als je op iedere moment het programma kan luisteren wat volledig gaat over wat jou interesseert?

25 keer bekeken
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram 1004 Podcasting

© 2020 | 1004 Podcasting