BLOG

  • Sander Denneman

Event afgelast door Coronavirus: maak een podcast. (Zelfs vanuit huis.)

Door het coronavirus cancelen steeds meer bedrijven hun evenementen. Volledig begrijpelijk, maar ook eeuwig zonde, want bezoekers kijken ernaar uit, sprekers zijn al geboekt en de inhoudelijke voorbereiding staat vaak al als een huis.

Podcast: de vaccinatie voor je corona-eventstress

Maar wat als al die tijd en energie die je in je event hebt gestoken niet weggegooid hoeft te zijn? Met een podcast kan de content van jouw event, klanten bereiken op een inhoudelijke, vernieuwende manier. En ja, ook een veilige manier, namelijk via smartphone, autoradio of smart speaker.


8 redenen om je van afgelaste event een podcast te maken


Dit zijn de acht redenen een podcast te maken als je event wordt afgelast door het coronavirus.


1. Het moment is nu!

De onderwerpen en thema's die je hebt voorbereid zijn actueel en haken in op het moment. Er is geen beter moment om dat met je klanten te delen dan nu. Waarom had je anders gekozen om op dit moment een evenement te houden? Podcast geeft je de kans om die onderwerpen en thema's met je klanten te delen met de rust en ruimte voor diepgang die je op jouw event ook had gegeven.

Podcast biedt de diepgang die jouw event ook had geboden

Bovendien zijn in veel gevallen je sprekers al vastgelegd; ze rekenen er al op dat ze die dag op jouw event moeten zijn. Goed, het event gaat dan wel niet door, maar aanschuiven bij een podcastopname kan mogelijk wel. Bovendien...


2. Podcast kan remote

...aanschuiven hoeft niet per se. Werk je thuis? Een podcast kan ook remote worden opgenomen. Meer dan je smartphone heb je niet nodig. Inbellen kan vanaf de keukentafel. We nemen op met professionele apparatuur en zorgen voor een podcast die lekker wegluistert. Je deelnemers hoeven dus niet op reis.


3. Podcast is snel én op locatie

Kan je wel met een kleine groep mensen op locatie opnemen? Een podcast is hypersnel en hypermobiel. Binnen een paar dagen heb je een podcast opgezet en kan je gaan opnemen. Het kan bovendien in studiokwaliteit worden opgenomen op iedere gewenste locatie; van de oorspronkelijke venue tot een vergaderzaal. Je deelnemers hoeven dus niet op reis en een dure studio huren is niet nodig. Een dure studio huren is niet nodig.


4. Podcast gaat lang mee

Een event is fantastisch om klanten te inspireren en met elkaar in contact te brengen over wat voor hen belangrijk is. Maar die vlam die je hebt ontstoken, moet wel aan blijven. Het mooie van een podcast is dat het toegankelijk blijft tot ver na afloop van je event. Ook voor mensen die pas later geïnteresseerd raken over die onderwerpen. Die bereik je dan alsnog. Reden om eigenlijk altijd een podcast rondom je event te maken, maar zeker niet minder als je event niet doorgaat.


5. Podcast bereikt iedereen (via Spotify, Apple en Android)

Hoe luister jij je muziek? Laat me raden... Spotify, iTunes, Google Play. En dat is precies waar podcasts zitten; in de players die mensen toch al gebruiken. Dat maakt podcast voor je klanten super laagdrempelig om te vinden en te beluisteren.


6. ... maar dat hoeft niet. (private feeds)

Een podcast kán iedereen bereiken, maar sommige events zijn juist exclusief. Die wil je alleen delen met een selecte groep klanten. Je kan voor je podcast ook een private feed maken; dat is een afgeschermde podcast, alleen te beluisteren voor de mensen die jij selecteert. Die private feed is voor hen gewoon te beluisteren via hun favoriete podcastapp.


7. Podcast zijn on demand; je klant verliest geen tijd

Een podcast zet je op in de auto, tijdens sporten of als je aan het stofzuigen bent. Kortom, die momenten dat mensen niets beters te doen hebben, maar wel op zoek zijn naar inspiratie. Dat zorgt ervoor dat klanten jouw content ook écht beluisteren. Want zeg nou zelf... wanneer heb je langer dan 60 seconden naar een businessvideo gekeken en... al die lange blogs (deze included), lees je die nou echt helemaal? Daar heb je toch geen tijd voor?


8. Podcasts kunnen ook live en interactief

Wil je toch dat je klanten actief kunnen deelnemen zoals op je event? Neem dan je podcast live op en stream het via YouTube of een ander kanaal. Via de presentator van je podcast modereer je de vragen die binnenkomen en krijg je de interactie die je wilde. Sterker nog... een vraag via de chat is sneller gesteld dan in een zaal vol mensen een microfoon pakken.


Event redden met een podcast?

Staat jouw evenement op losse schroeven door het coronavirus? En wil je jouw klanten toch bereiken met de content van jouw event? Denk dan aan een podcast en neem contact op met Sander Denneman, tel. +31 6 43 94 84 66 of mail sander@1004podcasting.nl.

14 keer bekeken
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram 1004 Podcasting

© 2020 | 1004 Podcasting